Wielcy Pisarze Ikon - cz 6
Anna Małgorzata Budzińska anna.malga@gmail.com
Wspomnę więc jeszcze o ikonach bułgarskich. Początki chrześcijaństwa w BUŁGARII to rok 865, gdy stało się ono religią oficjalną.
W Presławiu- dawnej stolicy, zachowało się wiele monumentalnych dekoracji sakralnych w tamtejszych świątyniach- freski naścienne i unikalne mozaiki ceramiki malowanej i emaliowanej.
Powstały tu liczne budowle, wznoszone w stylu wzorowanym na najlepszych osiągnięciach bizantyjskich. Największym osiągnięciem jest tzw. Okrągła Cerkiew, zwana czasem Złotą.
Innym przykładem takich monumentalnych ikon są te z kościoła Św. Jerzego w Sofii z X-XI wieku. Ta tradycja zdobienia ścian świątyń przetrwała i później- na przykład w monastyrach Baczkowo, Nerezi Zemen i innych.
Wspomnę więc jeszcze o ikonach bułgarskich. Początki chrześcijaństwa w BUŁGARII to rok 865, gdy stało się ono religią oficjalną.
W Presławiu- dawnej stolicy, zachowało się wiele monumentalnych dekoracji sakralnych w tamtejszych świątyniach- freski naścienne i unikalne mozaiki ceramiki malowanej i emaliowanej.
Powstały tu liczne budowle, wznoszone w stylu wzorowanym na najlepszych osiągnięciach bizantyjskich. Największym osiągnięciem jest tzw. Okrągła Cerkiew, zwana czasem Złotą.
Innym przykładem takich monumentalnych ikon są te z kościoła Św. Jerzego w Sofii z X-XI wieku. Ta tradycja zdobienia ścian świątyń przetrwała i później- na przykład w monastyrach Baczkowo, Nerezi Zemen i innych.
bułgarska-Archanioł Michal-Kremkowicz
Bułgaria wyzwoliła się z dominacji bizantyjskiej, ale nadal powstawały wielkie ikony naścienne.
Stolicą stało się Tirnovo. Z tamtego okresu zachowały się malowidła w pobliżu miesteczka Iwanowo.
Na bazie wielkich osiągnięć poprzednich wieków tworzono ikony oryginalne, w których pojawiały się nowe elementy –wzbogacenie tematów i typów, tendencja do ekspresji psychologicznej, kolorystycznej i innych.
Optymizm renesansu znajdziemy w świetlistych kolorach późniejszych ikon ściennych w monastyrach Rila, Baczkowo, Trojan, Preobrażenije i innych. Przedstawiam tu taki przykład –fragment malarstwa naściennego z monastyru Rila: „Podwyższenie Krzyża” – autorstwa malarza Zahari, 1844 r.
Piękne są ikony bułgarskie- zarówno te stare, jak i nowsze, z wpływami stylu ludowego.
bułgarska-fragm. Podwyższenie Krzyża
Ważnym zjawiskiem w dziejach sztuki wschodnio-chrześcijańskiej jest również odrębny i interesujący, dzięki swojej rozmaitości, zespół ikon z północno-wschodniej SŁOWACJI.
Ze względu na swój charakter należy on do regionu karpackiego.
Słowacka
Słowacka
Kult ikon bizantyjskich szerzył się przez wiele stuleci z pokolenia na pokolenie; ikony docierały na wszystkie tereny, dokąd sięgały wpływy Kościoła wschodniego. Rozwijały się coraz bardziej samodzielne ośrodki malarstwa ikon: wołosko-greckie, bułgarskie, serbsko-macedońskie, rumuńskie i ruskie. Wszystkich tych szkół nie zdołam opisać w jednym artykule, bo byłby za długi.
Nie oprę się jednak pokusie, żeby zadać Państwu pytanie:
− Czy słyszeliście lub podziwialiście Państwo ikony koptyjskie?
Rzadko kto o nich wspomina. Zapomina się też w ogóle o kościele koptyjskim- a to wielki błąd, bo przecież EGIPSCY KOPTOWIE to jedni z pierwszych chrześcijan. Ich ikony są przepiękne i bardzo charakterystyczne. Poświecę temu osobny artykuł, a teraz tylko próbka ikonopisarstwa koptyjskiego:
ikony-koptyjskie Anastaziego
koptyjska-Chrzest-Ibrahim-el-Nasekh
Tytuł artykułu brzmi: „Wielcy pisarze ikon” -i w związku z tym nie wstawiam tu tym razem moich własnych ikon, a reprodukcje starych i cenionych ikon wielkich mistrzów ikonopisarstwa.
Wiadomości czerpałam z książek i albumów w tłumaczeniu własnym.
Bibliografia:
Les ikones russes- pod redakcją Ałły Rodiny
Driewnierusskoje iskusstwo- wydawnictwo Galerii Trietiakowskiej- Sowietskij Hudożnik Moskwa
Sriednowiekowna stienna żiwopis w Błgarija- Ljiubien Praszkow
Ikony słowackie od XVI do XIX wieku. Stefan Tkac
Coptic ikons – publikacja Lehnert & Landrock. Cairo- Egipt
KONIEC OPRACOWANIA WIELCY PISARZE IKON
Artykuł przeczytano 1396 razy